Over Stichting Vrij Platformwerk

Stichting Vrij Platformwerk is opgericht in december 2021 door een Vrije Platformwerker. Dankzij de jaren waarin hij als platformwerker zijn netwerk heeft uitgebouwd en zichzelf heeft kunnen ontwikkelen, ontstond de missie om Vrije Platformwerkers een grotere stem te geven.

Te vaak wordt door derden gesproken over Platformwerkers op een manier die weinig te maken heeft met de werkelijkheid. Vrije Platformwerkers worden doorgaans afgeschilderd als de uitgebuite werkers aan de onderkant van de samenleving. De pakketbezorger die zich verplicht moet inschrijven als zelfstandig ondernemer, de taxichauffeur die onmenselijke uren moet maken om -als zelfstandige- hetzelfde te kunnen verdienen als de 'collega’s' in loondienst. De werkelijkheid is in veel gevallen anders: veel Vrije Platformwerkers zijn mensen die er juist bewust voor kiezen om als zelfstandige te werken en waarbij helemaal geen sprake is van uitbuiting. Dat is de betekenis van VRIJ in onze naam! De werkelijkheid is dat er Vrije Platformwerkers zijn verschillende vormen.

Stichting Vrij Platformwerk is dan ook opgericht voor de vrije zelfstandige platformwerker (ZZP-er) die deze nieuwe manier van werken omarmt. De zelfstandig werkende kok die dankzij werkplatformen zelf kiest waar en wanneer hij wil werken, de copywriter die de ene week 10.000 woorden oplevert en de week daarop bewust minder werkt en de installatiemonteur die via een app klanten krijgt en zelf kiest of en wanneer hij dit werk uitvoert.

Op dit moment wordt van alle kanten het werken via een werkplatform in verband gebracht met uitbuiting. Deze werkers zouden meer beschermd moeten worden. Wij kunnen ons vinden in dit streven, zeker als er sprake is van gedwongen arbeid in een zelfstandige constructie. Maar op dit moment zien wij een maatschappelijk risico dat zelfstandigen gedwongen worden om werknemer te worden (met een arbeidsovereenkomst) terwijl ze dat niet willen. Vanuit het streven om via bescherming uitzonderlijke misstanden te voorkomen, kan het nooit de bedoeling zijn om een volledige groep de kans te ontnemen om zichzelf te ontwikkelen en werken volgens hun eigen manier. Daar verzetten wij ons tegen. Stichting Vrij Platformwerk staat voor de vrije keus om te werken op de manier die de werker prettig vindt.

De Vrije Platformwerker van vandaag is de topondernemer van morgen. Dat zou juist gestimuleerd moeten worden!

Bestuur Stichting Vrij Platformwerk

Het bestuur van Stichting Vrij Platformwerk bestaat uit vijf personen (vlnr): Enzo Salatiello (voorzitter), Charlotte Rekers (communicatie), Roos Sparreboom (penningmeester), Irene Ruhe (secretaris) en Jordi Verwoert (fondsenwerving). Wil je een van de bestuurders afzonderlijk bereiken? Bekijk dan de contact-pagina

Wil jij meepraten over de positie van Platformwerkers?

Wil je jouw mening over Vrij Platformwerk laten horen? Heb je aanbevelingen voor Stichting Vrij Platformwerk? Of wil je gewoon samen met andere freelancers sparren? Join dan onze Discord! Via onze Discord houden we je op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen voor freelancers, ontwikkelingen binnen Stichting Vrij Platformwerk en interessante dealtjes. We hechten erg veel waarde aan jouw mening!

Kernwaarden Stichting Vrij Platformwerk

Waarom hebben wij Stichting Vrij Platformwerk in het leven geroepen en wat zijn onze kernwaarden? Wat kunnen wij als bestuur en stichting voor jou betekenen?

Wanneer wij met jullie spreken krijgen wij vaak te horen ‘oke ik heb me nu aangemeld voor jullie nieuwsbrief, maar wat doet de stichting eigenlijk? Jullie behartigen de belangen van zelfstandigen die werken via platformen maar hoe doen jullie dat dan precies?’

Goeie vraag!

Wij als bestuur zijn Stichting Vrij Platformwerk begonnen om de zzp’ers op de platformen bij te staan. Wij zijn de vertegenwoordigers van alle Vrije platformwerkers op alle werkplatforms. Je hebt gekozen om zzp’er te worden om een bepaalde reden. Hecht jij bijvoorbeeld veel waarde aan de vrijheid die je daarmee creëert? Of wil jij graag kunnen onderhandelen over jouw tarief?  Er kunnen wel duizend redenen zijn waarom jij bewust hebt gekozen om niet in loondienst te gaan.

Hoe proberen wij die zelfstandigheid op platformen te waarborgen?

Om ervoor te zorgen dat jij kunt blijven werken als Vrije platformwerker, met alle rechten van dien, willen wij als stichting toezien op het feit dat jij die rechten behoudt. Als Vrije platformwerker moet je daarom altijd:

• De vrijheid hebben om te kiezen wanneer je werkt en wanneer je niet werkt.
  • De vrijheid hebben om te kiezen waar je werkt.
  • De mogelijkheid hebben om te onderhandelen over je uurloon.
  • De vrijheid om jouw werk op jouw manier uit te voeren.
  • De mogelijkheid hebben om in te gaan tegen een no-show beleid.
  • De mogelijkheid om jezelf te kunnen laten vervangen.
  • Zelf verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat en de kwaliteit van jouw werkzaamheden..
  • De mogelijkheid hebben om een eigen klantenkring op te bouwen en niet verhinderd te worden door het werkplatform in het ondernemerschap

Over Stichting Vrij Platformwerk

Stichting Vrij Platformwerk is een belangenorganisatie die in het leven is geroepen om de groeiende groep Vrije platformwerkers te vertegenwoordigen bij platformen, vakbonden en overheid.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.